Exploring Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu Exploring Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu

Exploring Taiwan

Door: Esther Geurts

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 Maart 2015 | Taiwan, Taipei

Afgelopen week ben ik begonnen aan mijn eerste schoolweek op NTU. Maandag kwam het overgrote deel van de internationale studenten aan in Taipei. In de dorms is het nu een stuk drukker, maar daardoor wel gezelliger. Met een groep internationale studenten hebben we ’s avonds in een Thais restaurant gegeten. In Taiwan eet iedereen 3x per dag buitenshuis, dit is namelijk goedkoper dan wanneer je je eten koopt in een supermarkt. Het is gezellig om ’s avonds met anderen uit eten te gaan, maar tot nu toe vind ik het vooral veel gedoe om steeds op zoek te gaan naar eten. Allereerst probeer je iets te vinden waar ze een Engelse menu kaart hebben en daarnaast ben ik vegetariër, dus moeten ze ook een vegetarisch gerecht hebben. Er zijn hier erg veel vegetarische restaurants, omdat veel Boeddhisten vegetarisch zijn. Het is echter alsnog lastig om deze restaurants te vinden, want ik snap niks van de Chinese karakters. Ik begin inmiddels wel de tekens die aangeven dat het een vegetarisch restaurant is te herkennen.

Dinsdag had ik mijn allereerste les aan de universiteit. Ze hebben hier een ander systeem dan in Nederland: in de eerste 2 weken volg je vakken waarvoor je je van te voren hebt opgegeven, in mijn geval zijn dat 7 vakken. Na die 2 weken besluit je pas welke vak je daadwerkelijk gaat volgen. Ik ga er 5 volgen dit semester, dus mag er nog 2 laten vallen. Na een week van lessen volgen heb ik besloten de volgende vakken te gaan volgen: African Politics, Practical English Teaching for Children, Gender Communication, Introduction to Field Geology en Chinese Language Course. In Nederland had ik me daarnaast opgegeven voor het University Basketball Team. Donderdag ben ik naar de training gegaan, maar daar bleek dat het niet mogelijk is om aan te sluiten bij het team…

Op vrijdag had ik geen les en was het tijd om Taipei en omgeving te verkennen. Met een groep van iets van 45 studenten zijn we iets buiten Taipei gaan hiken. Dwars door het regenwoud hebben we ongeveer 4 uur gewandeld en zijn we langs verschillende watervallen gekomen. Het was ook een goede manier om veel andere studenten te leren kennen. Na de hike wilden we met de trein naar Pingxi. De trein was alleen overvol en we pasten er niet meer bij. We hebben toen 3 km gelopen naar het eerstvolgende busstation om daar nog eens meer dan een uur in de rij te staan voordat we in een bus naar Pingxi zaten. Maar het was zeker de moeite waard! In Pingxi was die avond het Sky Lantern Festival, waar erg veel mensen op af waren gekomen. In 8 sessies werden er lampionnen opgelaten op een plek midden in het stadje. Overal op straat lieten ook veel mensen zelf lampionnen op en er waren veel winkels waar de lampionnen te verkrijgen waren. Met een groepje kocht ik er ook een en hebben we er allemaal iets opgeschreven. Er komt nogal wat techniek bij kijken om de lampion aan te steken en er genoeg lucht in te krijgen. Dat lieten we dus aan een professional over. Toen we nog even met onze lampion op de foto wilden, ging onze lampion door de wind helemaal scheef hangen, waardoor het papier vlam vatte en binnen een paar seconden er helemaal niks meer over was van onze lampion… We hebben gelukkig wel erg kunnen genieten van alle lampionnen om ons heen.

Zaterdag ben ik met een aantal internationale studenten de stad in gegaan om wat te winkelen, maar vooral om Taiwanese snacks uit te proberen. Op de nightmarkets waar Taipei zo beroemd om is, is ontzettend veel eten verkrijgbaar en het is allemaal ook nog eens heel goedkoop.

Zondag was het tijd om wat te relaxen in de hot springs in Beitou. Rondom Taipei zijn veel baden met heet water dat is opgewarmd door vulkanische activiteit in de grond. Het dorp staat helemaal vol met resorts waar je kan genieten van het water uit de hot springs, maar er zijn ook gemeenschappelijke baden, waar je kan badderen. In een van die gemeenschappelijk baden hebben we een uurtje rond gedobberd om daarna door te gaan met sightseeing. Zo loopt er door Beitou een rivier waarvan het water op sommige plekken 90 graden is! De hitte zorgt voor enorm veel damp. Na een bezoek aan een Boeddhistische tempel in Japanse stijl gingen we met de metro terug naar Taipei. Voordat we terug naar de dorm gingen zijn we nog gestopt bij het Taipei Lantern Festival. Bij dit festival worden de lampionnen niet opgelaten, maar zijn er enorme bouwwerken gemaakt van lampionnen. De komende dagen zijn er in dit park tientallen kunstwerken te bezichtigen.

Vandaag begin ik aan mijn tweede schoolweek op NTU. Vanavond heb ik mijn allereerste les Chinees! Ik ben na 2 weken in Taiwan toch wel nieuwsgierig geworden naar wat al die tekens betekenen en kijk er dus erg naar uit om te beginnen met Chinees.

  • 02 Maart 2015 - 09:14

    Michelle Tijssen:

    Leuk verslagje weer Es! Klinkt allemaal heel interessant joh, behalve dat hiken maar dat is persoonlijk dat snap je wel haha. (Liever lui dan moe). Wel jammer dat je niet aan kan sluiten bij het universiteitsteam, waarom niet? Geen plek voor internationale studenten ofzo? Ik dacht dat je van tevoren al contact had en je gewoon kon aansluiten, balen!

    Ik zie je volgende verslag wel weer verschijnen, veel succes met je lessen komende weken!

    Groetjes Mies :-)

  • 02 Maart 2015 - 09:26

    Esther :

    Hey Mies,

    Ja, dat hiken is wel ff wennen, maar wel heel leuk hoor. En wat betreft basketbal, ik was naar de training gegaan want ik had me in Nederland al daarvoor opgegeven, het stond ik in mijn rooster. Maar toen ik bij de training was zeiden ze van dat ik me nooit had moeten kunnen opgeven en dat het een fout was.. ik werd gewoon naar huis gestuurd.. Maar het lijkt me geen probleem om daar gewoon mee te trainen, het is niet alsof ik allemaal wedstrijden ga spelen ofzo. Maar ik denk dat de coach niet zo'n zin heeft om (deels) in het Engels te praten en mij de spelletjes uit te leggen. Zij is denk ik ook liever lui dan moe ;). Ik baal er erg van, maar het is niet anders. Misschien ga ik nog op zoek naar een club in de buurt.

    x Esther

  • 02 Maart 2015 - 15:55

    Rianne:

    Hoi Esther,
    wat een leuk verslag weer. Leuk om je avonturen te kunnen volgen. Dat basketball komt vast nog op 1 of andere manier. Dat hiken lijkt me ook minder, maar een natuurlijke jacuzzi is dan weer heerlijk.Groetjes uit Rosmalen!



  • 02 Maart 2015 - 16:51

    Evi:

    Nou Es heel veel leuke, mooie dingen om te zien en te doen hoor ik al!
    En gelukkig is er ook genoeg te eten dus haha;)
    Succes met chinees!

  • 02 Maart 2015 - 18:54

    Nicole:

    Dat laatste lampionnenfestival lijkt om dat wat ze de afgelopen weken in Burgers Bush hadden. Je hebt al veel gezien en gedaan. Succes met je Chinees!

  • 03 Maart 2015 - 10:38

    Maarten:

    Hoi Esther, leuk verslag, en leuk om zo op de hoogte te blijven. Wat betreft dat basketball: Ze moeten je gewoon een keer zien spelen...Veel success! Groet. Maarten

  • 16 Maart 2015 - 15:03

    Paul:

    Leuke verslagen Esther. Fijn dat we zo een beetje met je mee kunnen reizen. Veel plezier de komende tijd en veel groeten vanuit Addis Ababa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 16922

Voorgaande reizen:

06 Maart 2019 - 25 April 2019

Onderzoek in Ethiopië

18 Juli 2017 - 22 December 2017

Studeren in Victoria, Canada

02 Februari 2017 - 29 April 2017

Spaans leren en veldwerk in Guatemala

16 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Studeren in Taipei

Landen bezocht: