Family Time - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu Family Time - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu

Family Time

Door: Esther Geurts

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 Mei 2015 | Taiwan, Taipei

Maandag 27 april was het dan eindelijk zover: papa en mama kwamen aan in Taipei! Na 10 weken kon ik ze eindelijk weer in mijn armen sluiten en dat was geweldig. Met de bus gingen we naar Taipei. Terwijl ik me moest haasten naar mijn Chinese les, gingen zij naar hun hotel in het centrum van de stad. 's Avonds kwam ik terug en hadden ze intussen even kunnen uitrusten van de lange reis. We verbleven de eerste dagen in een hotel in Ximending, een druk en populair winkelgebied. We gingen de buurt maar eens verkennen. Ik denk dat maandagavond de minst drukke dag van de hele week is, wat betreft mensen op straat dan, maar voor wie nieuw is in Azië kan dat alsnog erg vol overkomen. Zo ook voor papa en mama, de drukte, het eten, de geuren, de borden, de felle lichten, alles is totaal anders dan wat ze gewend zijn. We hebben dan ook maar lekker vertrouwd bij McDonald's gegeten.

Het ontbijt die ochtend was een typisch Taiwanees ontbijt en dat viel wat tegen. Er was rijst, noedels, gekookte kool, tofu en allerlei andere warme gerechten. Om er een continentaal ontbijt van te maken was er ook friet en wit brood met pindakaas, chocoladepasta of jam. Vandaag zijn we met de bus naar Jiufen gegaan, een plaatsje ten noordoosten van Taipei. Ik was er al eerder geweest, dus ik heb papa en mama mooi kunnen rondleiden door de kleine straatje vol met winkeltjes. Het dorpje ligt op een heuvel en vanaf het hoogste punt heb je een mooi uitzicht over de zee. We hebben er wat rondgewandeld en foto's gemaakt. Tijdens de lunch kwam de ultieme Aziatische beproeving: met stokjes eten. Dat ging nog helemaal niet verkeerd, terwijl ze thuis niet eens hadden geoefend. Terug in Taipei hebben we de Longshan Temple bezocht, dit is de grootste en oudste boeddhistische tempel van Taipei. Ik ben al in heel wat tempels geweest en na een tijdje zien ze er allemaal hetzelfde uit (dit is overigens lang niet altijd waar), maar als je voor het eerst een tempel bezoekt is dat toch wel erg mooi. De straat tegenover de tempel staat vol met nightmarket kraampjes en papa heeft zich er voor het eerst aan gewaagd, volgens mij viel dat nog helemaal niet tegen. Later hebben we met z'n allen nog een custard cakeje bij de nightmarket gehaald. Snake Alley is een zijstraatje van de grote marktstraat. Vroeger zaten hier veel winkeltjes die een drankje van slangengal en slangenbloed serveerden (is namelijk goed voor je gezondheid, geloofde men hier). Vandaag de dag zijn er nog 2 winkels waar levende slangen te zien zijn en waar je het drankje nog kan drinken. Wij hebben ons er niet aan gewaagd, maar zijn wel naar binnen gegaan bij een van de talloze winkels waar je je kan laten masseren. Mama heeft op aanraden van haar eigen huisarts haar voeten hier laten masseren.

Op woensdag zijn papa en mama zelf op pad gegaan. Ik ging 's ochtends naar school en daarna naar het vliegveld om David op te halen! Ik bracht David naar Main Station in Taipei waar papa en mama ons op stonden te wachten. Ze hadden een hele leuke dag in Tamsui gehad, een buitenwijk van Taipei die grenst aan de zee. Papa is daar naar de kapper geweest, naast Istanbul en San Francisco staat nu ook Taipei in het lijstje van plekken waar hij naar de kapper is geweest. Ik ben naar de campus gegaan voor de Chinese les. Toen ik 's avonds terug kwam hadden zij al gegeten, maar zijn we samen nog even de stad ingegaan.

Ik had op donderdag graag mijn lessen willen skippen om met papa, mama en David de stad te gaan verkennen. Helaas had ik vandaag een tentamen en was dat dus onmogelijk. Daarom zijn ze zelf op pad gegaan. Eerst zijn ze een auto gaan huren voor de volgende dag en daarna hebben ze de Chiang Kai-Shek Memorial Hall bezocht. Om 15.30 hadden we in Gongguan afgesproken, dat is de buurt waar ik woon. Het was prachtig weer en we hebben een ov fiets gehuurd. Al fietsend heb ik ze rondgeleid over de campus van NTU. Zo hebben we gefietst over Royal Palm Avenue, hebben we de bibliotheek bewonderd, hebben we wat lekkers gehaald bij de bakker waar ik vaak naartoe ga, zijn we langs wat gebouwen gefietst waar ik les heb en zijn we tot slot naar de NTU winkel gegaan om nog wat leuke spulletjes te kopen. Het was inmiddels etenstijd en we hebben gegeten bij mijn favoriete restaurant waar ik ongeveer 2x per week kom: Vegetarian Buddhist Paradise. Het oude mannetje achter de balie, die wel weet wie ik ben, vond het helemaal geweldig en met mijn gebrekkige Chinees heb ik hem proberen te vertellen dat dit mijn ouders en broer zijn. Vooral mama was helemaal weg van het eten en zelf vond ik het zoals altijd heel erg lekker. Het was tijd om naar de ShuiYuan dorms te gaan. Ik heb ze mijn kamer kunnen laten zien en nu weten ze dus waar ik al die tijd heb gewoond. Tot slot hebben we nog wat rondgelopen over de nightmarket in de buurt, waar ik best vaak eet. We hebben wat fruit gekocht en zijn toen terug naar het hotel gegaan.

Op vrijdag was het dan eindelijk zover: onze roadtrip ging van start! We verlieten het regenachtige Taipei en zijn helemaal naar Tainan gereden, in het zuidwesten van Taiwan. Dat lijkt ver weg, maar Taiwan is toch wel beduidend kleiner waardoor we in de middag al in Tainan aankwamen. Tainan is de plek waar de Nederlanders in de 17e eeuw in Taiwan aankwamen en van waaruit ze 38 jaar lang het zuiden van Taiwan hebben gekoloniseerd. De kolonisten hebben hier 2 forten gebouwd en één daarvan, Fort Provintia, hebben we bezocht. De Chihkan Tower is een van de overblijfselen van dit vroegere fort. In 1661 werden de Nederlanders onder leiding van de Chinees Koxinga verslagen. Later in de middag hebben we nog 2 boeddhistische tempels bezocht: de Sacrificial Rites Martial Temple en de Grand Mazu Temple.

Op zaterdag zijn we doorgereden naar het uiterste zuiden van Taiwan, Kenting. Voordat we daar aankwamen hebben we een stop gemaakt bij het Foguanshan Monastery, het grootste boeddhistische klooster van Taiwan. Het was prachtig! Het was een enorm complex met grote pleinen en heel veel boeddha's. Op het centrale plein stond een boeddha van maar liefst 36m hoog. In het naastgelegen complex was het erg rustig en daar waren heel wat kleinere tempels. Ook waren een aantal plekken die helemaal vol stonden met boeddha's. Overal werden we hartelijk ontvangen. 's Middags hebben we heerlijk geluncht in het vegetarische restaurant van het klooster. De weg naar Kenting, via Highway 199, was prachtig en liep een heel stuk langs de kust. Toen we eenmaal ons hotel hadden gevonden in Hengchun zijn we met de auto naar Kenting gereden. Ik ben een paar weken terug ook al in Kenting geweest en wist dat de nightmarket hier heel erg goed is. De nightmarket stelde niet teleur. Papa, mama en David waren in het begin nog een beetje afwachtend en wisten het zo net nog niet, maar toen ze eenmaal iets geprobeerd hadden was het hek van de dam en hebben we nog heel wat lekkere dingen geprobeerd!

De oostkust schijnt het mooiste deel van Taiwan te zijn, dit was mij al meerdere keren verteld. Ik keek er dan ook erg naar uit om via de route langs de oostkust terug naar het noorden te rijden. We reden als eerste naar Taitung, in het zuidoosten van Taiwan. Daar hebben we geluncht voordat we via Highway 11 een prachtige route af hebben gelegd naar Hualien. De route liep helemaal langs de kust en er waren onderweg veel plekken waar je kon stoppen. Aan de linkerkant had je de bergen en aan de rechterkant de oceaan. We hebben ook hele stukken door de bergen gereden met prachtige uitzichten als resultaat. Een van de mooiste stops was bij Sanxiantai, een mini eiland waar je met een brug naartoe kan. De brug is niet zomaar een brug, hij bestaat namelijk uit 8 buigingen, die zorgen voor een speciaal effect en mooie foto's. Op het kleine eilandje hebben we wat rondgewandeld over de aangelegde vlonders. Op ongeveer driekwart van de route hebben we overnacht.

Op dinsdag was het nog maar een klein stukje naar Hualien. We hebben daar een stop gemaakt om te lunchen en zijn daarna naar Taroko National Park gegaan. Met de auto reden we het park in en het was geweldig! Taiwanezen gaan altijd risico mijdend te werk en ook dit park was geen uitzondering. De trails die je kan volgen zijn gewoon over de geasfalteerde weg, als je van de gewone weg wil om een hike door de natuur te maken moet je een aantal weken van te voren je daarvoor aanmelden en bepaalt de organisatie of je verzoek wordt afgewezen of niet. Wij zijn gewoon op de weg gebleven, want van daaruit was het zicht al erg indrukwekkend. De weg slingerde door het park heen en bij sommige stops kon je onder de rotsen door lopen, dan moest je natuurlijk wel even een veiligheidshelm opzetten! Het was een prachtige dag waarin we heel veel hebben gezien. Bij de ingang van het park hadden we een hotel geboekt.

De volgende dag zijn we weer het park ingereden. Er was nog één plek waar we niet geweest waren, de Eternal Springs Shrine. Een klein boeddhistisch complex dat vooral vanwege de locatie erg mooi was. Daarna zijn we door de bergen naar het noorden gereden en hebben we nog een aantal stops gemaakt. We zijn helemaal naar de noordkust gereden, waar we nog een stop maakten in Daxi, een vissersdorp. We hebben wat rondgelopen op de vismarkt waar toevallig net ook een stel boten aankwamen met verse vis. Vanaf de noordkust zijn we terug naar Taipei gereden en zat onze roadtrip erop.

Op woensdagochtend had ik weer les, de enige van deze week, ik heb namelijk besloten de rest van de week te skippen zodat ik met papa, mama en David kan zijn. Woensdag gingen we als eerste naar de Taipei 101, het één-na-hoogste gebouw ter wereld. Het was erg mistig, dus we besloten er vandaag maar niet in te gaan. Wel hebben we rondom het gebouw wat gewinkeld. Na wat te hebben uitgerust in het hotel zijn we naar Shilin Nightmarket gegaan, de grootste van Taipei. Shilin bestaat voor een deel uit winkeltjes, waar we erg goed zijn geslaagd, en voor een deel uit eetkraampjes. Ook is er een ondergrondse nightmarket waar we heerlijk hebben gegeten.

Op donderdag waren we onderweg naar de Maokong Cable Cars, toen we onderweg een bordje zagen dat ie gesloten was.. Heel erg jammer, maar er was niks aan te doen. We besloten wel die kant uit te gaan, om een bezoekje te brengen aan de panda's in Taipei Zoo. Na ons bezoekje aan de dierentuin leek het erop dat het vandaag wel zonnig zou worden, dus we zijn toen maar weer naar de Taipei 101 gegaan. Na wat wachten in de rij gingen we met de lift in slechts 38 seconden naar de 87e verdieping. Eenmaal boven was het alsnog erg mistig, maar het uitzicht was niet minder indrukwekkend. Wel was het er erg druk, er waren vooral veel mensen van het Chinese vaste land. Sinds wij hier met z'n allen zijn zijn we al veel opgemerkt en aangesproken. Taiwanezen kun je dat echter niet echt kwalijk nemen, ze lachen zo lief en zijn gewoon heel erg onder de indruk. Ze gaan ook niet zitten staren of stiekem foto's maken, ze spreken je soms gewoon aan. Met Chinese toeristen gaat dat toch wel heel anders. Ze gaan recht voor je neus staan en maken gewoon zomaar een foto van je, sommigen lopen achter je aan om het verschil te meten en in staren zijn ze ook heel goed. Er waren hier ontzettend veel Chinezen en dat was soms toch wel erg vervelend. Gelukkig hebben we de rest van ons verblijf niet meer zulke dingen mee gemaakt. 's Avonds had ik in Gongguan afgesproken met een goede Taiwanese vriendin. Ze vond het helemaal geweldig om mijn ouders en broer te ontmoeten en we zijn heel lekker uit eten gegaan. Na het eten zijn we nog naar Shida Nightmarket gegaan voor Bubble Tea en Pineapple Bread. De avond hebben we afgeloten in de dorms, waarna het om middernacht toch echt tijd was om terug naar het hotel te gaan.

Vandaag was alweer de laatste volle dag in Taiwan. We zijn naar een buurt in het noorden van de stad gegaan om 2 tempels te bezoeken. Als eerste bezochten we de Confucius Temple, een ietwat sober complex vergeleken de meestal rijkversierde boeddhistische tempels. Naast deze tempel lag een taoïstische tempel, de Bao'an Temple. Het taoïsme en boeddhisme hebben zich de afgelopen eeuwen naast elkaar ontwikkeld en zijn in Taiwan niet echt van elkaar te onderscheiden. Veel mensen kunnen dan ook niet echt aangeven of ze boeddhist of taoïst zijn. Ik vond het ook moeilijk om verschillen te zien tussen de Bao'an Temple en boeddhistische tempels die ik heb bezocht. De rest van de middag hebben we nog wat rondgelopen door de stad. We waren van plan Elephant Mountaint op te gaan, maar door de harde regen was dat onmogelijk. Shilin Nightmarket was zo goed in de smaak gevallen dat papa, mama en David er graag nog een keer naartoe wilden, we hebben bij dezelfde tent gegeten als woensdag en het was weer erg lekker.

Zaterdag hadden we nog een ochtendje samen voordat we richting het vliegveld zouden gaan. We hebben nog wat rondgelopen in de buurt voordat we naar Main Station gingen om met de bus naar Taoyuan International Airport te gaan. Eenmaal daar aangekomen checkten ze in en was het om 14.30 toch echt tijd om afscheid van elkaar te nemen. En dat was toch wel even moeilijk. Dit keer voelde het heel anders dan de vorige keer: ik was nu degene die achter bleef.. Het was niet leuk en het was ook heel raar om na 2 weken alleen bij je kamer aan te komen. Toch moet ik wel zeggen dat ik niet het gevoel had dat ik ook graag terug naar Nederland had gewild. Ik vond het vervelend dat ik papa, mama en David weer een tijdje niet in het echt zou kunnen zien. Maar ik heb wel het gevoel dat mijn avontuur in Taiwan er nog niet opzit en ik kijk er dan ook naar uit om hier nog 7 weken te zijn!

  • 11 Mei 2015 - 18:07

    Nicole En Dick:

    hoi Esther , wat een verhaal weer.nu dus ook een roadtrip in Taiwan. De foto's zijn er mooi en de stokjes zijn een verhaal apart. Vandaar dat gezicht van Henk bij de frietjes.
    Geniet van je avontuur voor je het weet ben je weer thuis. Xxx van ons.

  • 11 Mei 2015 - 22:47

    Rianne:

    Wow, wat een hoop gezien en gedaan hebben jullie. Ze zouden jou in Taiwan in dienst moeten nemen voor de promotie van het land! Het werkt iig heel aanstekelijk. Nog veel plezier daar de resterende weken.
    Groetjes uit Rosmalen

  • 30 Mei 2015 - 16:55

    Paul :

    Hoi Esther. Een mooi verslag. Mooi dat je het goed naar je zin hebt. Geniet nog van de laatste weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 16915

Voorgaande reizen:

06 Maart 2019 - 25 April 2019

Onderzoek in Ethiopië

18 Juli 2017 - 22 December 2017

Studeren in Victoria, Canada

02 Februari 2017 - 29 April 2017

Spaans leren en veldwerk in Guatemala

16 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Studeren in Taipei

Landen bezocht: