VIETNAM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther - WaarBenJij.nu VIETNAM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther - WaarBenJij.nu

VIETNAM

Door: Esther Geurts

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 April 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vorige week was het spring break en had ik de hele week vrij. Van dinsdag 31 maart tot en met dinsdag 7 april ben ik samen met 4 anderen naar Vietnam geweest.

Dinsdagavond landden we veilig met het vliegtuig in Ho Chi Minh City. Voor Vietnam had ik van te voren een visum aangevraagd. Ik had een Letter of Approval gekregen en kon daarmee bij aankomst een visum krijgen. Na wat formulieren invullen en heel lang wachten konden we eindelijk ons visum ophalen. In Taipei hadden we geen tijd gehad om US dollars te wisselen om ons visum in Vietnam mee te betalen. Gelukkig konden we met Taiwanese dollars betalen. De man van de immigratiedienst zei eerst dat het 1400 Taiwanese dollar was (zo'n 40 euro), maar toen hij even later wegliep en weer terug kwam moesten we opeens 2000 Taiwanese dollar betalen (zo'n 60 euro). Er was helemaal niks dat we eraan konden doen, we hebben allemaal 20 euro te veel betaald en de mensen van het immigratiekantoor hebben dat gewoon in eigen zak gestoken. Het was inmiddels half 1 's nachts en we pakten de eerste de beste taxi die we zagen. Toen we daar ook nog eens enorm werden afgezet begon ik me toch wel een beetje zorgen te maken voor de rest van de week.

Er wordt altijd gezegd dat de eerste dag in een nieuw land de ergste is en dat klopt aardig. Onze tweede dag in Vietnam was geweldig! We hadden ons in Taipei al opgegeven voor een 2-daagse tour naar de Mekong Delta. In alle vroegte vertrokken we met de bus naar de rivier. Vanuit daar hebben we per boot een groot gedeelte van de delta gezien. We vaarden dwars door de natuur en zagen aan de oever kleine huisjes en bedrijven. We maakten een aantal stops. De eerste stop was bij een imker en we kregen tropisch fruit en honingthee aangeboden. De tweede stop was bij een klein bedrijf dat producten maakt van kokosnoot. Alles van de kokosnoot wordt gebruikt, zo ook het hout om bijvoorbeeld bakjes en keukengerei van te maken. Bij deze stop hadden ze een python. Ik wilde hem in eerste instantie niet vasthouden, maar heb hem toen toch maar aangeraakt. Met één hand had ik de python vast, terwijl de tourleider hem ook vasthield. Het viel me enigszins mee dus met mijn andere hand pakte ik ook de python vast. Net toen ik tegen de tourleider aan het vertellen was dat hij de kop van de python moest blijven vasthouden liet hij opeens los en stond ik opeens met een python in mijn handen! We ruilden onze motorboot in voor een motor met erachter op een laadbak, waar wij in gingen zitten. Met een enorme snelheid scheurden we over de kleine straatjes voordat we weer bij de oever werden afgezet. Bij de oever lag een roeiboot te wachten waarin we onze weg zouden vervolgen. We kwamen aan bij een klein dorpje waar we hebben geluncht. We hebben nog een stukje met de motorboot gevaren, waarna we weer terug bij de bus waren. Het was een heel eind rijden naar Can Tho, waar we die avond zouden overnachten. Na het diner zijn we de stad nog ingegaan. De volgende ochtend stapten we na een korte rit met de bus weer in de motorboot. We bezochten een floating market. De rivier werd langzaamaan helemaal gevuld met grote en kleine boten die met elkaar aan het handelen waren. We hebben onze ogen uitgekeken. Die middag hebben we op weg naar Ho Chi Minh City nog een stop gemaakt bij de Vinh Long Market, een markt waar vooral fruit, groenten en huishoudspullen werden verkocht. 's Avonds kwamen we weer terug in Ho Chi Minh City.

Na 2 drukke dagen was vandaag vooral een rustdag. We hebben lekker uitgeslapen en zijn gaan winkelen. Vooral de grote Ben Treh market viel goed in de smaak. De markt had iets weg van een bazaar en er was van alles te koop: kleding, souvenirs, koffie, eten, etc. De rest van de middag hebben we nog wat door de stad gelopen. De volgende dag zaten we om 7.30 alweer in de bus richting de Cu Chi Tunnels. Dit is een groot tunnelnetwerk dat de Vietcong tijdens de Vietnamoorlog gebruikte. Het bezoek viel nogal tegen. We zagen eerst een korte film, waarna we met een grote groep langs verschillende dingen liepen. Er waren helemaal geen borden met aanvullende informatie. Alle informatie die je kreeg was van de gids en die was beperkt. Ook zag je nauwelijks overblijfselen of spullen die bewaard zijn gebleven. We hebben niet eens een echte tunnel gezien. Er was wel een nagebouwde tunnel waar je doorheen kon kruipen, maar dat was het. Jammer dat het zo tegenviel, maar het is niet anders. Terug in Ho Chi Minh City hebben we een wandeling gemaakt door het oude centrum waar veel gebouwen staan uit de Franse koloniale tijd. Overal in de stad zie je rode vlaggen met gele sterren of met een gele hamer en sikkel. Op 30 april is het 40 jaar geleden sinds het einde van de Vietnamoorlog. Daarom hangen er denk ik zoveel vlaggen, ook zie je veel posters hangen die iets weghebben van communistische propaganda.

Eerst was het plan om de laatste 5 nachten in Ho Chi Minh City te blijven, er bleek alleen niet genoeg te doen te zijn en daarom hebben we besloten met de nachtbus naar Nha Trang te gaan, een stad aan de kust. De rit duurde 10 uur, maar viel helemaal niet tegen, ik heb bijna de hele reis geslapen. Om 6.30 kwamen we aan in Nha Trang. Om 9.15 zat ik alweer op een boot om te gaan snorkelen. We maakten 3 stops bij verschillende eilanden in de buurt van Nha Trang. Met mijn duikbril en flippers sprong ik in het water. Onder water was het prachtig! Overal zag je tropische vissen in allerlei felle kleuren en ook waren er erg veel koraalriffen te zien. De hele dag hebben we gesnorkeld. Toen ik 's avonds onder de douche stond deed mijn hele lichaam enorm veel pijn. Ik was verbrand en niet zo'n klein beetje ook niet. Het enige dat niet verbrand is zijn mijn armen en gezicht. De pijn was zo erg dat ik het grootste gedeelte van de avond op bed heb gelegen met een koude handdoek op mijn verbrande huid. De volgende dag droeg ik een lange broek, lange mouwen en een pet. Alles om te voorkomen nog meer te verbranden. We hebben wat sightseeing gedaan in Nha Trang. Als eerste bezochten we de katholieke kerk uit de koloniale tijd. Later maakten we een stop bij de Long So'n Pagoda, een tempel met een boeddha van 14m hoog. De laatste stop was bij Po Nagar, een hindoeïstische tempel uit de 12e eeuw. 's Avonds gingen we alweer met de nachtbus terug naar Ho Chi Minh City. Ik had het voorste bed en kon de chauffeur zien zitten. Op een gegeven moment zat hij met een Ipad in zijn handen op Youtube iets te zoeken. Hij zette de Ipad op zijn dashboard en ging een film zitten kijken. Ja, tijdens het rijden, ja! Samen met de bijrijder zaten ze om de 10 seconden keihard te lachen. Even later kwamen er zelfs 2 passagiers naast hun zitten om ook mee te kijken. Het kan allemaal in Vietnam..

Om 5.30 kwamen we veilig terug in Ho Chi Minh City. 's Ochtends hebben we vooral gewinkeld om onze laatste Dong op te maken. Om 11.30 gingen we met een taxi, waar we nu wel het normale bedrag voor hebben betaald, naar het vliegveld. Toen we 's avonds in Taipei landden voelde het alsof ik terug in Nederland was: het was koud en het regende.. Dat was even wennen na een week in 34-36 graden.

De afgelopen dagen heb ik veel op school gezeten en ben ik daarnaast ontzettend druk geweest met het maken van opdrachten, het leren van Chinese karakters en het leren voor aankomende toetsen. Het hele weekend blijf ik in Taipei om te studeren.

Gelukkig heb ik wel leuke dingen om naar uit te kijken: over 16 dagen komen papa en mama naar Taiwan en 2 dagen later komt ook David hier naartoe!!!

En dan nog iets: aankomende zondag is 3 op reis in Taiwan. Het wordt om 19.50 op NPO 3 uitgezonden. Allemaal kijken dus!


  • 11 April 2015 - 11:36

    Rianne:

    Wow, je wordt een echte globetrotter! Dat vaart en bust en vliegt dat het een lieve lust is. Een genot om te lezen weer. Schrijf vooral door, misschien wordt je wel de nieuwe Floortje maar dan in boekvorm. Heel veel groeten uit Rosmalen,
    Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Esther

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 16914

Voorgaande reizen:

06 Maart 2019 - 25 April 2019

Onderzoek in Ethiopië

18 Juli 2017 - 22 December 2017

Studeren in Victoria, Canada

02 Februari 2017 - 29 April 2017

Spaans leren en veldwerk in Guatemala

16 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Studeren in Taipei

Landen bezocht: