Geoloog voor 4 dagen - Reisverslag uit Hengchun, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu Geoloog voor 4 dagen - Reisverslag uit Hengchun, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu

Geoloog voor 4 dagen

Door: Esther Geurts

Blijf op de hoogte en volg Esther

31 Maart 2015 | Taiwan, Hengchun

In het weekend van 21/22 maart had ik die zaterdag de hele dag les voor het vak Introduction to Field Geology. We kregen zowel theorie als prkatijk les. Op zondag heb ik de populairste berg in de omgeving van Taipei beklommen. Van een klim was echter niet echt sprake, via de trappen ben je in 25 minuten boven. Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht over de stad. We wilden de zonsondergang vanaf hier zien, maar door de wolken was de zon niet te zien. Wel hebben we Taipei in het donker kunnen bewonderen voordat we weer naar beneden zijn gegaan. Die avond ben ik met een groep studenten naar een ijshockey wedstrijd gegaan. Het ging om plaatsing voor het WK u18, de wedstrijd was tussen IJsland en Taiwan.

Afgelopen weekend ben ik voor Introduction to Field Geology van vrijdag tot en met maandag op fieldtrip geweest naar Hengchun Peninsula, het uiterste zuiden van Taiwan. Op vrijdag vertrokken we met 6 bussen met zo'n 200 studenten richting het zuiden. Onze bus was voor internationale studenten, met de andere bussen hebben we nauwelijks contact gehad. De eerste stop was op 1/3 van de reis in Wufeng. In 1999 is dit gebied getroffen door een zware aardbeving. Daarna is besloten er dit museum te bouwen. Bij het museum zie je verwoeste gebouwen en stukken land die ineens 1 of 2 meter naar boven waren geduwd. Erg indrukwekkend om te zien wat voor een ravage een aardbeving kan aanrichten. Laat in de middag kwamen we aan bij Jianshan, een plaatsje aan de kust. Door de docenten werd het een en ander verteld over de ontstaansgeschiedenis van dit gebied. Bij aankomst in het hotel was het tijd voor huiswerk en daarna is iedereen gelijk gaan slapen.

Zaterdag vertrokken we om 7.30 naar de eerste stop bij Jialeshuei. Het weer was prachtig en dit zorgde voor een prachtig uitzicht over de zee. De tweede stop was bij Longpan Park. Hier waren steile kliffen aan de kust te zien, die ontstaan zijn doordat de kustzijde omlaag is geduwd door aardbevingen tijdens de afgelopen eeuwen. Bij de derde stop in Baolichi was het tijd om onze werkhandschoenen en hamer erbij te pakken! Ergens verstopt in de droge natuur kwamen we aan bij een kleiwand. De stenen die op de grond lagen braken we met de hamer open. Dit zorgde voor verrassend mooie resultaten: stenen die er aan de buitenkant niet zo bijzonder uitzien, bleken soms aan de binnenkant voorzien te zijn van mineraaladers. De laatste stop was bij Shimen, een droge rivierbedding. De opdracht was om met je groepje zoveel mogelijk verschillende stenen te vinden en te identificeren. Na het huiswerk ben ik 's avonds met een groepje studenten naar de grote kuststad Kenting gegaan. We hebben hier wat rondgestruind over de nightmarket en nog in het donker over het strand gelopen.

Zondag begon de dag met fossielen zoeken in Sangou. Fossielen zoeken klinkt beter dan dat het was: het ging voornamelijk om schelpen. Via een steil pad waren we een kloof ingelopen. Zowel in de wand van de kloof als op het zandpad waren enorm veel schelpen te vinden. Dit gebied was zoveel eeuwen geleden een lagune geweest. Mijn groepje wist uiteindelijk 23 verschillende fossielen te vinden en te identificeren. Na de lunch maakten we een stop in Maobitou, een plek met hoge rotsen aan de kust. De laatste stop was bij Wanlitong, een 'jong' omhooggeduwd koraalrif (zo'n 100.000-200.000 jaar oud). Ook hier was het nodig om werkhandschoenen te dragen, want het versteende koraalrif was erg scherp. Het was erg mooi om verschillende soorten versteend koraal te zien en ook hebben we in het water levend koraal kunnen bewonderen. De avond sloten we af met een barbeque en feestavond.

Maandag maakten we nog een stop bij Guanshan voordat we met de bus terug naar Taipei gingen. Vanaf de berg had je een mooi uitzicht over de zee en een deel van het schiereiland. Je kon een aantal plekken zien die we de afgelopen dagen hadden bezocht. Gisterenavond ben ik 'thuis' gekomen in Taipei.

Vandaag ga ik alweer op pad voor het volgende avontuur. Vanavond vertrek ik naar Vietnam voor 8 dagen! De eerste 2 dagen hebben we een 2-daagse tour naar de Mekong Delta. Daarna gaan we terug naar Ho Chi Minh City en blijven we daar de resterende 5 nachten in een hostel. We blijven dan waarschijnlijk 2 dagen in de stad om Ho Chi Minh City te verkennen. Op dag 6 willen we de Chi Cu tunnels, even buiten Ho Chi Minh City, bezoeken. Dit reusachtige netwerk van tunnels is door de Vietcong gebruikt ten tijde van de Vietnamoorlog. We hebben dan nog een dag over, voordat we weer terug vliegen naar Taipei.

• 31 Maart 2015 - 06:14

Nicole:

Ja hier is ze weer, 's-ochtends vroeg jouw verhaal aan het lezen. Ziet er weer indrukwekkend uit, Esther. Geniet van Vietnam staat ook op mijn " lijste" de volgende keer ben ik niet de eerste denk ik want ik ga zaterdag naar Paul en Maddy. Gooi je Chinees en Vietnamees niet door elkaar.

Groetjes Nicole

• 31 Maart 2015 - 06:47

Rianne:

Ik ben er ook vroeg bij dit keer. Buiten raast een forse storm dus is het lezen van jouw verhaal wel een mooie afleiding. Je maakt nog eens wat mee zeg! Als edelsmid vind ik de mineralen heel interessant. Heel veel plezier in Vietnam en met het bezoek van je ouders en David.
    Groetjes van Rianne en Ron