“Congratulations, you are now officially a Vike” - Reisverslag uit Victoria, Canada van Esther - WaarBenJij.nu “Congratulations, you are now officially a Vike” - Reisverslag uit Victoria, Canada van Esther - WaarBenJij.nu

“Congratulations, you are now officially a Vike”

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 September 2017 | Canada, Victoria

Niet lang nadat ik terugkwam uit Guatemala zat ik alweer in het vliegtuig voor mijn derde (!) buitenlandse avontuur. In de periode dat ik thuis ben geweest heb ik netjes mijn bachelor Culturele Antropologie afgerond. In de 4 jaar die ik heb gestudeerd heb ik eigenlijk alle extra dingen gedaan die je in een studie kan doen, maar tóch had ik het gevoel dat ik nog meer wilde halen uit mijn bachelor. Antropologie is in Nederland maar een klein vakgebied. Daarnaast wil ik me graag specialiseren in Medische Antropologie, maar hierover worden maar erg weinig vakken aangeboden in Nederland. Ongeveer een jaar geleden ben ik daarom gaan uitzoeken hoe ik mijn bachelor nog iets meer zou kunnen verlengen. Na veel gezoek op internet bleek dat ik uitstel van afstuderen zou kunnen aanvragen. Je rondt dan gewoon je opleiding af, maar mag daarna nog ingeschreven blijven staan bij de universiteit, waardoor je dus als student in het buitenland kan studeren. Ik was er al vrij snel uit dat ik in Canada wilde studeren. Dat de voertaal Engels is zorgt ervoor dat je in principe toegang hebt tot alle vakken. Daarnaast is Antropologie ontstaan in Noord Amerika. De studie kent een lange geschiedenis en je hebt hier meer mogelijkheden om je te specialiseren, doordat er simpelweg een groter aanbod aan vakken is. Uiteindelijk werd ik toegelaten tot de University of Victoria in British Columbia, helemaal in het uiterste westen van Canada.

Inmiddels ben ik bijna twee maanden in Canada. Nu al denk ik dat Canada het mooiste land is waar ik ooit ben geweest. De natuur is overweldigend en elke keer als ik een wild dier zie krijg ik kippenvel. Na een maand rondreizen met mijn ouders en broer ben ik in mijn eentje terug gekomen naar Victoria waar ik een aantal dagen later meteen mijn kamer kon intrekken. Ik woon in een studentenhuis samen met 7 anderen. Het zijn voornamelijk meisjes en veel van hun zijn buitenlandse studenten. Het huis bevindt zich op ongeveer 10 minuten van de campus. Van te voren had ik me een beetje zorgen gemaakt over de twee en een halve week die tussen mijn aankomst in Victoria en de eerste verplichtingen op de universiteit in zaten. Die zorgen zijn nergens voor nodig geweest. Al snel leerde ik heel veel andere studenten kennen en samen hebben we Victoria en haar omgeving verder ontdekt. Victoria is een geweldige stad. Het is een hele gezellige en voor Canadese begrippen kleine stad. De stad wordt omarmd door water en vanaf een heuvel of het strand kan je zo Amerika zien liggen.

Afgelopen week begon de universiteit. Mijn eerste dagen bestonden uit allerlei welkom- en introductiedagen. En welkom heb ik me zeker gevoeld. De universiteit doet hier echt enorm haar best om je het gevoel te geven dat ze blij zijn dat je voor hun universiteit hebt gekozen. De dagen bestonden uit andere studenten leren kennen, tours over de campus, informatie bijeenkomsten en allerlei andere activiteiten. Na al deze dagen was het toch echt tijd voor de eerste lessen. Je mag hier twee weken lang verschillende vakken uitproberen voordat je kiest welke vakken je echt gaat volgen. Ik ben er al helemaal uit en ga de volgende vakken volgen: AIDS in the World; Introduction to Medical Anthropology; Health and Society; en Gender, Health, Power and Resistance.

Heel de week waren er nog allerlei feestjes en speciale activiteiten omdat het de eerste week van de universiteit was. Op vrijdag gingen we de “Vikes” aanmoedigen bij een voetbalwedstrijd. De wedstrijd zelf was niet zoveel aan, maar het hele spektakel eromheen was ontzettend leuk. Buiten het leren om is er nog veel meer te doen. Zo zijn er meer dan 200 clubs die van alles organiseren en zijn er ook sportclubs waar je lid van kan worden. Zelf ben ik inmiddels al lid geworden van de Kayak Club en heb ik me natuurlijk opgegeven voor het basketballen. Ik kom de tijd dus prima door!

• 11 September 2017 - 10:25

Fianne:

Wat super leuk Es! Was fijn je donderdag even te spreken. Spreek je snel weer xxx

• 11 September 2017 - 10:58

Renate:

Klinkt ontzettend leuk. Zet hem op!

• 11 September 2017 - 17:05

Rianne:

Wat een leuk verslag weer van jou. Zo te lezen heb je een prima plek gevonden om je studie te vervolmaken. Maar ook met veel plezier en nieuwe vrienden. Een hele fijne tijd gewenst. Doe je wel voorzichtig als je gaat fietsen? Groetjes uit Rosmalen.

• 11 September 2017 - 20:02

Nicole D: