Another degree, another continent - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Esther - WaarBenJij.nu Another degree, another continent - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Esther - WaarBenJij.nu

Another degree, another continent

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Maart 2019 | Ethiopië, Addis Abeba

“Penny for your thought” staat er op een bordje hangend aan een reusachtige boomtak dat het golfplaten dak moet ondersteunen. Het is bloedheet terwijl er aandachtig geluisterd wordt. De powerpoint mag dan in het Engels zijn, van de gesproken taal volg je als buitenstaander vrijwel niets. Op tafels staan kunststof bloemen en op sommige plekken hangen wat slappe ballonnen. De openstaande deuren leiden naar de tuin, waar zo nu en dan een volgepakt ezeltje voorbij strompelt. Alle stoelen zijn bezet. Geblokte overhemden voeren onder de mannen de boventoon, terwijl de vrouwen wat diverser gekleed zijn. Al deze mensen hebben twee dingen gemeen: het zijn allemaal verloskundigen en ze doen mee aan de Female&Family[e]Education course.

Vandaag zijn we in Ambo, twee uur ten westen van de hoofdstad Addis Abeba. Het is de eerste dag van een tweedaagse workshop, wat het startsein vormt van een grotendeels online traject. Over drie maanden zullen ze weer samen komen voor een gezamenlijke afsluiting en diploma uitreiking. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn onder andere respectful maternity care, het belang van borstvoeding, de gevaren van (pre)eclampsia en prenatale zorg. Het Nederlandse Health[e]Foundation, in samenwerking met de Ethiopian Midwives Association, reist deze week door het hele land om twee nieuwe groepen op te starten en één groep af te ronden. In de afgelopen 3 jaar zijn al meer dan 600 verloskundigen in zo’n 15 verschillende steden op deze manier bijgeschoold.

Aan mij de taak om dit project te evalueren. Gedurende de jaren zijn er veel cijfers verzameld. Van elke verloskundige is er bijvoorbeeld een pre en post score voor elk van de 16 inhoudelijke modules, zodat de vooruitgang kan worden bijgehouden. Sinds september studeer ik Global Health aan de VU in Amsterdam, maar ik ben mijn antropologie roots echt nog niet vergeten. Naast het analyseren van bestaande kwantitatieve data ligt de nadruk daarom met name op het interviewen van verloskundigen. Eind deze week gaan mijn collega’s van Health[e]Foundation weer terug naar huis, maar ik zal nog 6 weken in Ethiopië blijven om naar verschillende steden te reizen en daar met verloskundigen en andere betrokkenen te praten.

Het zijn lange dagen geweest, waarin we veel plekken hebben bezocht en dus ook vaak van hotel zijn gewisseld. De afstanden in Ethiopië zijn ook nog eens enorm. Het voordeel van volle dagen is wel dat het al heel goed gaat met mijn onderzoek! Aan het eind van deze week vertrek ik naar het noorden van Ethiopië. Ik heb me voorgenomen om dan wat langer op dezelfde plek te blijven en ook eens een middagje de toerist uit te hangen. Maar dat moet helemaal goed komen in zo’n mooi land als Ethiopië.

  • 15 Maart 2019 - 15:17

    Maarten:

    Succes Esther. Klinkt allemaal weer erg interessant. PS even jouw locatie aanpassen, je zit nog in Canada..

  • 15 Maart 2019 - 15:29

    Esther :

    Dankjewel! Ja ik weet het, internet is nogal traag. Ik krijg het maar niet aangepast ;)

  • 15 Maart 2019 - 19:24

    Nicole:

    Hoi Esther, wat super dat jij nu ook in Ethiopië bent.

    Mooi land hè, ik vond het erg mooi.
    Geniet ervan en ben benieuwd naar je onderzoek

    Groetjes Nicole

  • 16 Maart 2019 - 15:43

    Paul:

    Leuk om te lezen Esther. Ethiopie is inderdaad een van de mooiste landen van Afrika. Vergeet niet om af en toe ook toerist te zijn. Veel plezier met de Ethiopiers en het Amharic. Mooie mensen, maar moeilijk te verstaan. Amasegenalow


  • 16 Maart 2019 - 16:35

    Rianne:

    Esther, ik geniet weer erg van jouw kijk op de wereld en hoe je dat beschrijft. Als dat Global Health niks wordt kun je altijd nog reisverhalen gaan schrijven. Ondertussen....blijf om je heen kijken en geniet van alles. Heel veel groeten uit een nat Rosmalen.

  • 16 Maart 2019 - 16:31

    Rianne:

    Esther, ik geniet weer erg van jouw kijk op de wereld en hoe je dat beschrijft. Als dat Global Health niks wordt kun je altijd nog reisverhalen gaan schrijven. Ondertussen....blijf om je heen kijken en geniet van alles. Heel veel groeten uit een nat Rosmalen.

  • 23 Maart 2019 - 10:22

    Maddy Sterneberg:

    Dank voor je verslag. Hard werken dus en veel reizen. Ik hoop dat uiteindelijk uit je verslag een positieve evaluatie komt. Dat zou betekenen dat zo'n vak als verloskunde opklimt. Dat zou mooi zijn voor de moeders en de kindeen..

    Succes en geniet van het Noorden.
    Maddy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Esther

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 16840

Voorgaande reizen:

06 Maart 2019 - 25 April 2019

Onderzoek in Ethiopië

18 Juli 2017 - 22 December 2017

Studeren in Victoria, Canada

02 Februari 2017 - 29 April 2017

Spaans leren en veldwerk in Guatemala

16 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Studeren in Taipei

Landen bezocht: