Eerste dagen in Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Esther - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Esther - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Guatemala

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Februari 2017 | Guatemala, Quetzaltenango

Op donderdag 2 februari ben ik vertrokken voor alweer mijn tweede avontuur in het buitenland. Dit keer niet in Taiwan, maar helemaal aan de andere kant van de wereld, in Guatemala. Inmiddels heb ik mijn bachelor Culturele Antropologie bijna afgerond en ga ik aankomend schooljaar afstuderen. Om te kunnen afstuderen moet ik een veldwerk onderzoek doen van ongeveer 10 weken. Ik heb ervoor gekozen om dat onderzoek in Guatemala uit te voeren. Elk jaar gaan er studenten vanuit Utrecht naar Guatemala, waardoor de universiteit veel contacten heeft in de regio.

Op vrijdag kwamen we aan in Guatemala na een tussenstop in Atlanta. We hadden nog een heel weekend te gaan, voordat onze verplichtingen zouden beginnen. We zijn vanuit het vliegveld met de bus naar Antigua gegaan. Antigua is de vroegere hoofdstad van Guatemala. In de stad staan veel koloniale gebouwen. Alle gebouwen zijn maar één verdieping hoog, vanwege de grote kans op aardbevingen. Doordat de gebouwen zo laag zijn heerst er echt een dorpsgevoel. Alle huizen zijn geschilderd in verschillende kleuren en het hele centrum staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst. Overal in de stad is de vulkaan Agua te zien, die maar liefst 3700 meter hoog is.

Voordat ik onderzoek ga doen is het van belang dat ik eerst de Spaanse taal goed beheers. Ik kan al wel wat Spaans, maar nog lang niet genoeg. Daarom zit ik de komende 3 weken in een gastgezin en ga ik 5 dagen per week naar een taalschool in Xela (ook wel Quetzaltenango). Ik zit met 2 vriendinnen in een gastgezin in de buurt van de school. De familie bestaat uit 2 ouders met 4 volwassen zonen, waarvan er 2 al een eigen gezin hebben. En die wonen allemaal in één groot huis. Vandaag (maandag) had ik mijn eerste schooldag. De lessen duren van 8.00 tot 13.00 en zijn één-op-één. Daardoor is het heel intensief, en zal ik hopelijk binnen korte tijd veel leren.

Over 3 weken ga ik samen met een van de vriendinnen waarmee ik nu ook al ben, naar San Juan La Laguna om ons onderzoek uit te voeren. San Juan La Laguna is een klein dorp, waar 95% inheems is. Het ligt aan een groot vulkanisch meer op 1600 meter hoogte. Hier zullen we ook bij een gastgezin wonen. Maar dat is allemaal van latere zorg. De komende 3 weken richt ik me volledig op Spaans!

Guatemala bevalt in ieder geval heel erg goed. Het is echt een prachtig land en de mensen zijn ontzettend aardig!

  • 07 Februari 2017 - 00:50

    Nicole:

    Ziet er mooi uit Esther. Is je bed nu wel lang genoeg?

  • 07 Februari 2017 - 02:09

    Esther:

    Ja, het bed is wat langer en mijn matras ook een stuk dikker dan in Taiwan. Dus dat valt allemaal mee!

  • 07 Februari 2017 - 13:37

    Maarten:

    Heel veel succes Esther. Knap dat je dit allemaal weer onderneemt.

  • 07 Februari 2017 - 14:59

    Rianne:

    Leuk om je verslag te lezen, Esther. Als je de antropologie beu bent kun je altijd nog schrijfster worden. Heel veel succes maar ook veel plezier!

  • 07 Februari 2017 - 15:40

    Jet:

    Hoi Esther,

    Jou reisverslag ga ik ook lezen. Je gaat dezelfde plekken en gastgezinnen bezoeken als Renate, wie weet wat jij nog extra toevoegt!. Ondanks de intensieve tijd waarin je het Spaans leert, hoop ik dat jullie kunnen genieten en ons maar veel laten meegenieten in je blogs. Succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 16898

Voorgaande reizen:

06 Maart 2019 - 25 April 2019

Onderzoek in Ethiopië

18 Juli 2017 - 22 December 2017

Studeren in Victoria, Canada

02 Februari 2017 - 29 April 2017

Spaans leren en veldwerk in Guatemala

16 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Studeren in Taipei

Landen bezocht: