30 dagen in Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu 30 dagen in Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Esther - WaarBenJij.nu

30 dagen in Taiwan

Door: Esther Geurts

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 Maart 2015 | Taiwan, Taipei

Ik zit alweer een maand in Taiwan, dat betekent dat ik al bijna op een kwart ben wat betreft het studeren aan NTU. Het is hier nog steeds erg leuk en ook het weer is heerlijk: 25-26 graden! Ze noemen het hier lente, maar voor mij voelt het toch echt al als zomer. Doordeweeks ben ik veel bezig met studeren, terwijl de weekenden propvol zitten met leuke dingen. Het weekend van 7-8 maart was niet minder druk dan anders. Op zaterdag gingen we met een groep studenten naar de Taipei Zoo. De entree was maar 30 NT dollar (1 euro=35 NT dollar), dit komt doordat de dierentuin gefinancierd wordt door de overheid. De dierentuin was heel erg groot en ze hadden erg veel verschillende dieren. Zo hadden ze panda's, neushoorns, keizerpinguïns, gorilla's en nog veel meer. De hele middag hebben we rondgelopen in de dierentuin. Na sluitingstijd gingen we naar de nabijgelegen Maokong Cable Car, een kabelbaan die over de bergen heen gaat. Vanuit het glazen bakje had je een mooi uitzicht over de omgeving. In Maokong hebben we nog wat gedronken voordat we in het donker terug gingen met de kabelbaan naar beneden.

Zondag stond er weer een hike op het programma. Hiken is nu eigenlijk een wekelijkse bezigheid van mij geworden. Ik vind het erg leuk om de bergen rondom Taipei te voet te verkennen. Met de bus gingen we naar het dorpje Shiding, om vanuit daar aan de hike te beginnen. Het was een loodzware tocht. In de hitte bestond het eerste uur uit trappen omhoog lopen. Later trokken we dieper de jungle in en de paden waren niet langer verhard. Met touwen en ladders klauterden we verschillende rotsen op, van waaruit het uitzicht elke keer weer prachtig was. Later in de middag begon de temperatuur af te nemen en werd de lucht vochtiger. Daardoor werden de paden modderig en glad en moest je goed uitkijken dat je niet uitgleed. Na een lange tocht gingen we laat in de middag doodmoe terug naar Taipei.

Afgelopen weekend begon op vrijdag met een avondje bowlen. Daarna naar Shilin Nightmarket, de grootste nightmarket van Taipei, om te eten. Zaterdag verzamelden we al om 8.00. Al mijn vorige hikes werden georganiseerd door een student en via Facebook kan je je vervolgens aanmelden. Deze hike werd echter georganiseerd door iemand anders. Toen we bij het verzamelpunt aankwamen waren er maar 15 studenten, maar daarnaast ook nog iets van 80 Taiwanezen van middelbare leeftijd (!?). Het leek een soort hiking club die wekelijks tochten maakt in de buurt van Taipei. De bus dropte ons boven op een berg in Yangmingshan National Park en over de weg liepen we het hele stuk weer naar beneden. En dat ging traag: overal werd gestopt om selfies te maken en om foto's van bloemen te maken, eigenlijk werd er van alles een foto gemaakt. Van een hike kon je niet echt spreken en het was dan eigenlijk ook best saai. Na een aantal uur lopen en constant stoppen gingen we lunchen om vervolgens nog iets van 2 uur te lopen. Met de andere studenten was het heel gezellig en dat was eigenlijk het enige wat leuk was. Toen de hike bijna voorbij was kwamen we onverwachts een hele mooie tempel tegen, een soort pagode. De Tien-Yuan Temple lag er prachtig bij. De tempel bestond uit 4 ringen die je ook op kon en van daaruit kon je de omgeving er mooi bij zien liggen. De tempel werd omringd door kersenbloesem en de ietwat saaie hike werd snel vergeten.

Zondag weer een vol programma. De dormitory waar ik woon had een tour naar Jiufen en Houtong georganiseerd. Jiufen is een klein dorpje met smalle straatje vol met winkeltjes die eten en souvenirs verkopen. Vanaf het hoogste punt in het dorp kan je de zee zien liggen. Na een paar uurtjes rondlopen was het tijd voor deel 2 van de tour: Houtong. Houtong staat ook wel bekend als Cat Village. Er waren inderdaad heel wat katten in het dorp, maar dat was ook wel het enige. Er waren geen leuke restaurantjes of cafés, en ook geen leuke souvenir winkeltjes. Het was eigenlijk een best wel vies en rommelig dorp. We liepen wat uit het dorp toen we bij een hele mooie tempel zagen. Na deze bezocht te hebben liepen we terug het dorp in toen we langs een basketbalveldje kwamen. 2 kinderen en een exchange student waren aan het basketballen. Ik en een andere jongen besloten mee te doen en zo heb ik voor het eerst sinds mijn vertrek weer even kunnen basketballen :). Terug in Taipei zijn we nog met een groep studenten uit eten geweest. Al met al was het een geslaagde dag met heerlijk weer.

Over 2 weken is het hier Spring Break en gisterenavond heb ik tickets geboekt naar Vietnam! Samen met 2 meisjes zijn we van 31 maart tot en met 7 april in Ho Chi Minh City! En dat is niet het enige leuke de komende tijd. Van 27 maart tot en met 30 maart ga ik voor mijn vak Introduction to Field Geology op fieldtrip naar een schiereiland in het uiterste zuiden van Taiwan. Het worden de komende tijd dus drukke, maar leuke dagen!

• 17 Maart 2015 - 06:14

Nicole:

Wat een avonturen en je schrijft het zo mooi op. En hoe gaat het met je Chinees?
    Je bent niet toevallig gespot voor het Taiwanees basketbal team toen je aan het basketballen was?
    Geniet ervan !
    Groetjes Nicole

• 17 Maart 2015 - 06:18

Esther :

Met het Chinees gaat het al iets beter! Ik ben nu 2 weken bezig en we richten ons met name op de uitspraak. We leren het alfabet, tellen en zijn nu begonnen met het maken van zinnen. We zijn dus vooral aan het praten in de lessen. Alles is nu nog in pinyin (Chinees geschreven in romaanse letters). Over 2 weken beginnen we met het schrijven van karakters. Maar de nadruk in de hele cursus zal liggen op luisteren en spreken en niet op schrijven en lezen. En ik ben nog niet gespot door een scout, tenminste ik heb nog niks gehoord ;). Maar ik heb nog even de tijd.

Groetjes, Esther

• 17 Maart 2015 - 06:45

Rianne:

Hoi Esther, je bent lekker druk daar! Dat je nog tijd hebt om te studeren. Geniet er maar met volle teugen van. Hier is het ook lente, maar ik zie nog geen prachtige bloesems zoals daar. Groetjes uit Rosmalen!